Archive for January, 2019

Nya löften?

Jag tror att jag sagt det förut; jag avger inga nyårslöften. Däremot så har jag intentioner till att förbättra mej på olika områden. I slutet av oktober satte jag t ex igång med träning, och med fokus på styrka. Efter en månad var jag lite förundrad varför inget syntes eller märktes! Jag fortsatte iallafall och är inne på min tredje månad nu, och även om det går väldigt sakta med framsteg så märker jag att en viss styrka har satt sej i musklerna. Hmmm…jag blir 62 om ett par veckor, så jag får ju höra från experter att det tar längre tid nu med resultat.

Då tänker jag på detta med laster. Det är liksom dom vi tar itu med i januari. Gå på gym, vit månad, hittar ny diet osv. Är du den som brukar misslyckas efter januari? Och vad gör du med ditt ‘misslyckande’?
Oftast börjar vi med liv o lust i den nya förändringen, sen sker nånting på vägen och sen är vi tillbaka där vi började. Vad hände?
Ren vilja kommer man bara en bit på vägen med, sen sätter rutinmänniskan i dej igång. Och plötsligt ger man sej själv ‘lite ledigt’ från dieten eller gymet, och dagarna går och det känns både tråkigt och jobbigt.
Har du tänkt på att du har en inre last också? Jag brukar kalla den så. Det handlar om när ditt inre börjar argumentera mot dej. Oftast är det samma argument  t ex “jag äter bara det här idag, sen fortsätter jag med dieten” eller det vanliga “alltså, jag orkar inte, jag skiter i det här”. Du har säkert en mening du brukar säga till dej själv.
Jaha, sen följer du din inre röst och struntar i att träna, äta rätt osv och det är nu den där stora känslan av misslyckande kommer. Och av den följer att du inte vill längre. Du vill inte tillbaka till den Känslan av misslyckande. Återigen vann den “inre lasten”.
Så det är den du bör fokusera på när du sätter upp ett nytt nyårslöfte (eller varför inte februari-löfte). Om du innan tänker efter vad det är för hinder som kommer och bestämmer dej för hur du ska kringgå detta hinder i din förändring. Gör såhär t ex:

  1. Jag tänker börja motionera nu 3-4 gånger i veckan.
  2. Jag vet att det känns motigt dom dagar som______(fyll i)
  3. Dom dagarna ska jag ligga före genom att tänka ________(fyll i)
  4. När jag har kommit över mitt hinder första gången, ska jag belöna mej med _____(fyll i)
  5. När det känns extrajobbigt så tar jag ett djupt andetag, blundar och tänker bortom stunden och känner hur jag mår efter träningspasset.
  6. Jag bestämmer mej för att göra det bara! Inga undanflykter nu. Så!Genom att du tar till dej detta som ett kul projekt, och inte ett “måste”, så går det lättare! Som vanligt tycker jag det är bra om du skriver ner allt. Vet du vad det är som är motigt, kan du alltid föreslå för dej själv vad du kan göra, hur du kan tänka.

    Ta hand om dej, va’ snäll mot dej och se till att skratta minst en gång om dan!
    Jahapp…då ska jag upp o träna nu då:-)